loading...

آسمان آ بی

نشر مطالب علمی، تاریخی ، ادبی وفرهنگی

بازدید : 379
جمعه 29 آبان 1399 زمان : 11:38

۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۸ نوامبر ۲۰۲۰

به روز شده در ۹ ساعت پیش

افغانستان، آمریکا، نیروهای ناتو، خشونت‌ها

منبع تصویر،ARG

دولت افغانستان در واکنش به تصمیم تازه آمریکا مبنی بر کاهش نیروهای ایالت متحده در افغانستان اعلام کرد که "برای محو کامل گروه‌های تروریستی و جلوگیری از این‌که افغانستان به پایگاه امن این گروه‌ها مبدل نشود، این کشور به همکاری آمریکا و نیروهای ناتو نیاز خواهد داشت".

بر اساس دستور تازه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، قرار است تا روز پانزدهم ژانویه ۲۰۲۱ تعداد نیروهای آمریکایی در عراق و افغانستان به ۲۵۰۰ نفر کاهش ‌یابد.

در افغانستان پرسنل نظامی‌آمریکا از ۴۵۰۰ به ۲۵۰۰ کاهش خواهد یافت.

صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان یک روز پس از اعلام تصمیم تازه ایالت متحده آمریکا، گفته که کاهش در کمیت نیروهای آمریکایی باعث تغییر در کیفیت حمایت نیروهای خارجی از نظامیان افغان نخواهد شد.

او امروز چهارشنبه، ۲۸ عقرب/آبان، در پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران گفته که نیروهای امنیتی و دفاعی این کشور همچنان از حمایت کامل قوای خارجی برخودار خواهند بود.

سخنگوی رئیس جمهور گفت که تا کنون در ماهیت حمایت نظامیان آمریکایی از نیروهای امنیتی و دفاعی افغان هیچ تغییری رونما نشده است. نیروهای آمریکایی و ناتو از نظامیان افغان در چارچوب حمایت دوامدار و استراتیژیک همچنان به حمایت‌های شان ادامه می‌دهند.

او گفته که این ماموریت بر بنیاد منافع و اهداف مشترک شکل گرفته و تا محو کامل تروریزم و برقراری صلح در افغانستان ادامه خواهد داشت.

شب گذشته و همزمان با خبر اعلام کاهش نیروهای آمریکایی در افغانستان، کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع آمریکا، نیز با محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، گفتگوی تلفنی داشته است.

ارگ ریاست جمهوری امروز با نشر خبرنامه‌ای گفته است که در این مکالمه تلفنی، دو طرف در رابطه به روابط دو کشور و روند صلح صحبت کردند. به نقل از منبع، سرپرست وزارت دفاع آمریکا همچنین به کیفیت حمایت دوامدار نیروهای نظامی‌آمریکا از افغانستان تاکید کرده است.

در همین حال ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در توییتی گفته است که با محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان درباره ماموریت ناتو صحبت کرده است.

او اضافه کرده است که ناتو از روند صلح افغانستان حمایت می‌کند و براساس آن حضور نیروهایش را در افغانستان مطابقت می‌دهد.

در توییت دبیر کل ناتو آمده است که حتا با وجود کاهش نیروهای آمریکایی ناتو به آموزش، مشورت‌دهی و همکاری نیروهای افغان و "جنگ آنها علیه تروریسم بین‌المللی" ادامه خواهد داد.

افغانستان، آمریکا، نیروهای ناتو، خشونت‌ها

منبع تصویر،RS

توضیح تصویر،

سرپرست وزارت دفاع افغانسان می‌گوید که نظامیان افغان توان دفاع مستقلانه از این کشور را دارند

از سویی هم اسدالله خالد، نامزد وزارت دفاع افغانستان، روز گذشته در مجلس نمایندگان و در واکنش به این تصمیم آمریکا گفته که او باور ندارد تمام نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند و ممکن در ارقام این نیروها کاهش و یا حتا افزایش دیده شود.

او تاکید کرد که در صورت خروج تمامی‌نیروهای خارجی، نظامیان افغان توان دفاع مستقلانه از این کشور را دارد. سرپرست وزارت دفاع گفت که نیروهای ارتش در حال حاضر ۹۶ درصد عملیات‌ها را مستقلانه اجرا می‌کند.

اما میرزا محمد یارمند، معاون پیشین وزارت داخله افغانستان، معتقد است که خروج غیرمسئولانه نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان این کشور را در یک سراشیبی قرار خواهد داد و مشکلاتی را به وجود خواهد آورد.

به باور او، با آنکه نظامیان افغان در دو دهه گذشته، در یک "جنگ فرسایشی" آب‌دیده شده‌اند اما این نیروها هنوز هم به کمک‌های هوایی و کشف الکترونیکی به نیروهای خارجی وابسته هستند.

این درحالی‌ست که همزمان با خشونت‌ها در افغانستان، رابرات اوبرایان، مشاور امنیت ملی رییس جمهوری آمریکا، روز گذشته اعلام کرد که وزیر دفاع موقت این کشور دستور کاهش عمده نیروهای نظامی‌آمریکا در عراق و افغانستان را صادر کرده است.

پنتاگون پیش‌تر با کاهش تعداد نیروهای خود در افغانستان تا سقف ۵۵۰۰ نفر موافقت کرده بود و خروج نیروهای بیشتر را منوط به دو شرط کرده بود؛ کاهش خشونت‌های طالبان علیه نیروهای دولتی افغانستان و قطع کامل رابطه میان طالبان و القاعده.

دو شرطی که هیچ کدام هنوز روی نداده اما به گفته مقام‌ها در پنتاگون، آنها اکنون با کاهش تعداد نیروهای به سقف ۲۵۰۰ نفر موافقند چرا که آن را گزینه بهتری از آنچه آقای ترامپ در توییتر منتشر کرده می‌دانند؛ یعنی خروج کامل نیروها از افغانستان تا کریسمس (۲۵ دسامبر).

اما ین استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، گفته است "خروج ناهماهنگ یا زودهنگام نیروها هزینه گزافی خواهد داشت."

او در بیانیه‌ای گفت که خطر تبدیل افغانستان به پایگاهی برای پیکارجویان بین‌المللی برای ترتیب دادن حملات وجود دارد.

ژنرال فرانک مکنزی فرمانده سنتکام (فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا) در گذشته هشدار داده است که خروج شتابزده آمریکا از افغانستان می‌تواند مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را تضعیف کند.

علاوه بر میچ مکانل چندین چهره دیگر حزب جمهوری خواه هم نسبت به این تصمیم ابراز نگرانی کرده اند.

تابستان امسال، گروه طالبان پس از دو سال مذاکره با دولت دونالد ترامپ و امضای توافقنامه با آمریکا، این امیدواری را به وجود آورد که خشونت‌ها در افغانستان رو به زوال خواهد رفت.

همزمان خشونت‌های اخیر همچون حمله به دانشگاه کابل، افق صلح در این کشور را یک بار دیگر خاکستری و مبهم کرده است.

افغانستان، آمریکا، نیروهای ناتو، خشونت‌ها

منبع تصویر،GETTY IMAGES

توضیح تصویر،

بر اساس تصمیم تازه قرار است نیروهای آمریکایی در افغانستان شمار شان تا نصف کاهش یابند

نشست هم اندیشی و بررسی مشکلات توزیع آرد با مدیر کارخانه آرد وحدت قروه
نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 1

آرشیو
آمار سایت
  • کل مطالب : <-BlogPostsCount->
  • کل نظرات : <-BlogCommentsCount->
  • افراد آنلاین : <-OnlineVisitors->
  • تعداد اعضا : <-BlogUsersCount->
  • بازدید امروز : <-TodayVisits->
  • بازدید کننده امروز : <-TodayVisitors->
  • باردید دیروز : <-YesterdayVisits->
  • بازدید کننده دیروز : <-YesterdayVisitors->
  • گوگل امروز : <-TodayGoogleEntrance->
  • گوگل دیروز : <-YesterdayGoogleEntrance->
  • بازدید هفته : <-WeekVisits->
  • بازدید ماه : <-MonthVisits->
  • بازدید سال : <-YearVisits->
  • بازدید کلی : <-AllVisits->
  • کدهای اختصاصی